Followers

Betul ke cinta….

Friday, May 8, 2009



Melafazkan cinta mmg mudah. Membuktikan cinta….tidak semua mampu melakukannya. Ramai yang gagal dalam menghadapi ujian cinta which means cinta dia bkn cinta yg tulus sejati. Yang aku cite ni…. aku maksudkan cinta pd Allah.



Cinta manusia sesame manusia…. bila kita sayang pd seseorang, dibuktikan kasih sayang itu dgn cara kita amik berat ttg dia, kita tunjukkan kasih sayang pada dia, kita sanggup bersusah payah kerananya, sanggup berkorban kerananya. Seorang ibu sanggup bersengkang mata tgh2 mlm untuk menjaga anak yg demam. Seorang ayah sanggup bekerja siang malam semata-mata untuk memberi nafkah pada anak isteri. Ringkasnye, apa pun akan kita usahakan utk kebahagiaan insan tersayang….xkira la mak ayah ke, suami isteri, sape2 pun la.



Tp ade gak yg berlakon bila bercinta….tjk mcm caring sungguh tp sbnrnya nk amik kesempatan je….nk kikis duit, nk puaskan nafsu, nk main2 je…so hati2 la bla nk bercinta. Mcm yg aku pernah sbut dlm bab “Petua kebahagiaan umah tangga”, nak cari yg cun, yg solid, yg ensem, yg kaya, xper…xdak masalah tp pastikan dulu kelayakan utama dia; dia org yg tunduk pd ajaran agama. That’s de real quality.



Ade setengah pompuan, si mamat tu bkn reti agama pun, suh ngaji agama xmo, suh blaja solat xmo, tp tetap syg gak kt laki cam ni. Alasannye, dia baik, dia jaga kita elok, caring. Setengah laki plak, pantang dpt marka/awek cun tp pompuan ni demand tinggi, sume branded, akhlak…pergh, sengal….tp still dok sayang lagi. Ikut je apa yg marka dia suh. Jangan jd mcm ni la ek…cian.



So, balik pd tajuk ‘Cinta pada Allah’, mudah ngaku tp nk tunjuk bukti ni yg berat. Byk yg dah tewas - failed. Cmne nak tunjuk cinta pada Allah?



Cinta pd Allah ada syarat2, xleh men ikut sdap ati je.


Syarat 1; Cinta pd Allah mesti berada di tpt yg paling utama, level atas skali. Mana leh cinta pd Allah dok ranking kedua atau ketiga.



Bab ranking cinta ni senang nak paham camni…klu seseorang tu dia sayang sungguh2 kt sorang ni, dia akan buat apa saja ikut kehendak org yg dia sayang, dia akan usaha xmo bg sedih org yg tersayang, nk bg happy manjang.… walau org len xpuas hati. Org yg syg sgt kt bini, dia ikut saja apa bini kata. Mak ayah dia kata apa pun dia tolak ke tepi. Org yg syg sgt kt anak, dia ikut saja apa yg anak tu nak, bini nasihat pun dia ignorekan je. Manusia ni lazimnya akan utamakan kehendak siapa yg dia paling sayang.



Klu kita betul2 cintakan Allah, sungguh2 cinta pd Allah, maka kita akan utamakan apa yg Allah suka, kita akan jauhi apa yg Allah benci/marah. Sume cinta2 yg len…cinta pd diri sendiri, pada mak ayah, suami isteri, anak pinak, duit kekayaan….sume ni kna dok bawah. Kena utamakan yg Allah, hak Allah yg paling penting skali. ….ini yg kita utamakan walau ia menyalahi kehendak mereka yg di sekeliling kita.



Setengah orang, dia berasa berat nak buat sebagaimana perintah Allah, rasa berat nak ikut tp disebabkan Allah perintah demikian, maka walau berat di hati, tetap dia terima dan tunduk patuh. Ini bukti cinta pada Allah. Seorang isteri dlm dilemma..suami suh jadi surirumah, mak lak suh kerja, kita pun mmg nk kerja…yg mana mesti kita dahulukan? Allah perintahkan pd isteri wajib taat pd suami selama perintah suami tidak menyalahi syara’. Maka wajib untuk kita ikut perintah suami walau ia menyalahi kehendak hati kita. Tiada lagi kewajipan taat pada ibu tetapi tetap kena berbuat baik la kt ibu, kna hormat, kna bergaul dgn baik…Cuma perintah sape yg kita kna ikut?....Perintah suami krn Allah perintah yg demikian.



Ini syarat 1 – mesti letakkan kecintaan pd Allah at top priority. Ini cinta orang beriman. Surah Al-Baqarah ayat 165

Dan di antara manusia ada orang-orang yang mengambil/menyembah tandingan-tandingan selain Allah, mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah.



Syarat 2; Kena ikut ajaran dan sunnah Nabi saw

Surah Al-Imran ayat 31

Katakanlah: Jika kamu menyintai Allah maka ikutlah aku nescaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosamu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.



Apa yg Nabi saw perintah, kita lakukan dan apa yg dilarang maka kita tinggalkan. Jangan plak kita memandai-mandai, Nabi saw kata xleh, kita kata xpa xsalah. Cara untuk nak ikut Nabi….kena la kita ngaji ilmu agama. Biar paham sungguh2. ngaji agama ni tak mesti kna masuk u. Klu xngaji agama kt u pun, still leh ngaji agama. Selalu2 la hadir kelas2 agama kt masjid. Beli buku2 agama. Tanya ustaz2 ustazah klu xpaham. Blaja bagi jelas sesuatu bab…kenapa kena buat macam ni? kenapa xleh buat macam ni? apa dalilnya? Apa hujahnya? Yang mana pandangan yang kuat berdasarkan dalil? Biar kita ada satu kefahaman yg jelas dan teliti. Of course la ia bukan mudah. Siang dah g skolah, g kerja. Bila blk ptg dah penat. Lepas maghrib nak g klas kat masjid lak. Bukan satu kerja yg mudah.



Tp tu la…pikir2 balik, kita nak jadi kaya nak idup senang kat dunia ni pun bkn senang. Selalunya jalan untuk senang tu bermula dgn 1001 kesukaran. Abih tu…xkan nak dpt kesenangan idup akhirat yg berkekalan mudah2 je boleh datang bergolek?



Ilmu utk hidup kt dunia ni kita blaja start dr tadika, sek rendah, sek menengah, masuk u….plus minus Master Phd….it takes about 20 years. Ilmu dunia kita ngaji smpi level tinggi, sampai pening2 kpala...tak kan ilmu agama tu takat ceroi2 je?



Ok…itu syarat kedua; Kena ikut ajaran/perintah/sunnah Nabi saw. Barulah dengan demikian kita akan berhasil mendapat cinta Allah.


pikir2 la.....jgn bace je.....klo btul kowang cintakan Allah, then u've got 2 prove it - intellectual thinking

1 comments:

mutiaratihani May 16, 2009 at 7:18 AM  

salam..
ye..memang sukar nak buktikan cinta..

tetamu

About This Blog

Lorem Ipsum

aku suka ikan2 nih..bg mkn sat, klik ja dlm akuarium tu

monyet aku

dolphin aku

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP