Followers

Bagaimana membenteng diri dari gangguan makhluk halus?

Wednesday, May 6, 2009


Gangguan syaitan itu sememangnya wujud. Namun bagaimanakah untuk kita menghadapinya? Manusia tidak dapat melawan gangguan syaitan dengan kekuatan fizikal tetapi manusia mampu melawannya dengan kekuatan jiwa yang bergantung teguh pada Allah.


Kepada pembaca sekalian khususnya golongan hawa……

Ajar jiwa untuk jadi kuat

Ajar jiwa untuk jadi berani

Dengan binatang syaitan ni aku xleh kalah, sekali-kali aku xleh kalah.

Aku mesti sentiasa menang sbb dia makhluk yg dilaknat, kerja dia nk sesatkan manusia supaya pakat2 masuk neraka dgn dia.


Kekuatan jiwa adalah satu senjata melawan gangguan syaitan namun sekadar kekuatan jiwa belum cukup untuk menangkis serangannya. Mesti disertai doa dan penggantungan kepada Allah kerana tiada pertolongan/kemenangan melainkan hanya di sisi Allah, Pencipta sekalian alam.

Sepotong doa yang diajarkan Rasulullah saw bagi menjaga diri dari segala jenis kejahatan (meliputi yang ghaib dan yang zahir). Bersabda Rasulullah saw:

مَنْ نَزَلَ مَنْزِلاً فَقَالَ اَعُوْذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ لَمْ يَضُرُّهُ شَيْءٌ حَتَّى يَرْحَلَ مِنْ مَنْزِلِهِ ذَلِكَ



Barangsiapa yang singgah di satu rumah (tempat) maka ia ucapkan (bermaksud) “Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna dari kejahatan yang Allah ciptakan”, tidak akan memudharatkannya suatu pun sehingga ia meninggalkan tempat itu

Riwayat Muslim


Boleh juga dibacakan surah Al-Falaq, An-Naas (kedua-dua surah ini mengandungi permohonan perlindungan Allah dari kejahatan2) atau dibacakan Ayatul Kursi. Boleh juga dibacakan Istia’dzah


اَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ

Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam

Yang penting, apabila kita merasakan seakan ada gangguan atau merasakan suatu perasaan yang aneh dalam badan maka pohonlah perlindungan Allah dengan membaca bacaan2 di atas dengan disertai kekuatan jiwa/keberanian untuk menolak gangguan syaitan. Lawan gangguan tersebut dengan kekuatan jiwa yang disertai mohon perlindungan Allah dari gangguannya. Tiada yang dapat menyelamatkan kita dari gangguannya melainkan Allah.


Bacalah bacaan2 ini berulang2, jgn baca dlm hati tp bacalah dengan jelas dan berusaha menghayati maksud setiap bacaan atau paling kurang hadirkan dalam diri penggantungan pada Allah….means kita bkn baca buta2 ja tp baca dgn penuh penghayatan, untuk diri kita menyedari keagungan Allah dan supaya syaitan yang mengganggu itu sedar kedudukannya sebagai makhluk yang dilaknat.


Sekiranya berlaku otak kita blank, langsung xdpt ingat apa pun bacaan maka berdoalah pada Allah walau dalam bahasa melayu sbg cth Ya Allah, lindungilah aku, ulanglah berkali2 pohon agar Allah selamatkan kita dari gangguan syaitan.


Ingin dijelaskan, zikir2 atau bacaan ayat Al-Quran ini tidak mempunyai apa2 kuasa sakti sebagaimana lazim digambarkan dlm filem2 tetapi ianya adalah permohonan doa kepada Allah, memohon agar Allah memberikan pertolongan dan perlindungan kepada kita. Jgn berasa lekeh dgn doa krn ianya senjata ampuh org beriman.


Ringkasnya, ini adalah battle, pertempuran antara manusia dan syaitan. Pertempuran yang sepatutnya kita melangkah dengan keberanian, jgn biarkan walau sekelumit ketakutan pada hantu/syaitan wujud dalam diri, tepis perasaan tersebut dengan bergantung berserah sepenuhnya pada Allah. Senjata syaitan adalah bisikkannya - bisikkan yang dpt mempengaruhi jiwa yang lemah. Bisikan ini dpt ditepis dgn penggantungan pada Allah.


Syaitan tu skdr nk gempaq ja, nk bagi havov. Dia xleh ganggu kita unless kita buka pintu untuk dia. Anjing yg menyalak xkan menggigit, dia skdr nk gempaq, tp klu kita lari.....abih le kite. Syaitan pun cm2 gak....nk gempaq, nk tunjuk kemas. So jgn biarkan wujud walau sekelumit ketakutan pd dia. Halau dia dgn kehinaan. Apalah sangat kudrat yg ada pd makhluk yg dilaknat sdg kita ini sebaik2 ciptaan Allah, hamba yg berada dlm rahmat Allah?!!


Klu kita berlawan sesame manusia atau mempertahankan diri dari binatang buas, kita berlawan dengan menggunakan fizikal, akal dan semangat/kekuatan hati. Kita panjatkan doa pada Allah. Berlawan dgn makhluk yg kita xnampak maka kita tentangnya dengan kekuatan hati/jiwa dengan penggantungan pada Allah.



Semoga bermanfaat untuk semua.

1 comments:

superuser17 May 31, 2009 at 4:38 PM  

wow, info yang bermanfaat..thanks for you visit my blog.

tetamu

About This Blog

Lorem Ipsum

aku suka ikan2 nih..bg mkn sat, klik ja dlm akuarium tu

monyet aku

dolphin aku

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP