Followers

Bab Keimanan

Monday, June 1, 2009



Soalan Cepumas; Tiga golongan manusia yg ngaku Islam; • Gol. yg blaja ttg ajaran Islam, amalkan ajaran Islam, ikhlas tunduk pd setiap ketetapan Tuhannya • Gol. yg blaja ttg ajaran Islam, amalkan ajaran islam tp skada lakonan je…ajaran Islam yg sesuai dgn nalurinya diterima…yg xsesuai dgn nalurinya direject ignorekan je • Gol. yg ngaku Islam tp zero knowledge ttg Islam, mengamalkan ajaran Islam cam chipsmore…kejap bwt kejap xbwt, ikut ske dia je... Dimanakah anda berada???


Telah bersabda Nabi saw: Riwayat Muslim. Demi yang nyawa Muhammad di tanganNya, tidak seorang pun di kalangan umat ini yang mendengar risalahku yahudi atau nasrani kemudian dia mati tanpa beriman dengan apa yang aku diutuskan dengannya melainkan dia daripada ahli neraka


Means sesape yg dh smpi seruan Islam pd dia, tp dia xberiman dgn ajaran yg Nabi bawa dan dia mati dlm keadaan demikian…maka dia gerenti drpd ahli neraka. Ape makna iman ek? Klu tnya kt sume org, lazimnye sume ngaku dia org yg beriman, tp bla tgk pd ilmunya ttg islam, bla tgk pd pengamalannya….hancus. Byk org phm iman nih maknanya percaya…kita percaya Allah yg cipta alam, Allah yg cipta kita…ini la org beriman. Tp pk2…cukup ke skada percaya pd Allah dan kekuasaan Allah tp perintahNya kita tinggalkan…bleh jd org yg beriman ke cm2?


Jom tgk cth dlm quran. Skada mengakui keEsaan Allah, mengakui Allah itu Tuhan tp xsembah Dia, xpatuh pd syariatNya maka yg demikian itu blum dinamakan beriman. Org kafir quraisy pon ngaku hanya Allah yg ciptakan mereka, hanya Allah yg ciptakan langit dan bumi, dan bkn berhala-berhala yg mereka sembah. Mereka ngaku Allah sbg Tuhan yg menciptakan tp xpatuh pd perintahNya. Dlm surah Az-Zukhruf ayat 87:
Sesungguhnya jika kamu bertanya kepada mereka: Siapakah yang telah menciptakan mereka? Nescaya mereka akan menjawab Allah! Maka bagaimanakah mereka berpaling?


Ni jwpn org kafir jahiliyah, mereka ngaku Allah yg jadikan mereka, tp skada ngaku... ni blum cukup tuk mengatakan mereka itu seorang Islam yg beriman, tetaplah mereka itu diterangkan dalam Al-Quran sbg kafir. Inilah yg perlu kita jaga terhadap diri kita, adik bradik, family ngan kwn2 kite sume. Jgn Islam itu skada pengakuan semata-mata tp sebenarnya dia langsung xtau ttg ajaran Islam, xtau apa itu tauhid, apa itu iman dan ibadahnya hanya skada ikut-ikutan iaitu bertaqlied tanpa ilmu yang didasari dari As-Sunnah. Sekiranya keadaan ini yg berlaku, maknanya si dia tu skada Islam pd nama saje tp hakikatnya... org yg xbertauhid atau yg hanya ngaku Allah itu Tuhannya tp xmeng-Esakan-Nya adalah org yg musyrik.


Mmg byk org phm iman tu ckup skada percaya dlm hati (percaya Allah itu Tuhan, yakin solat itu wajib) atau mengaku pd lisan (mcm cth yg aku bg td ar)…walaupon dia xbuat mcm yg Allah suruh, ttp dia org yg beriman. Ni phm yg salah. Fahaman ni adalah fahaman yg dipelopori oleh segolongan umat Islam yg dikenali dgn nama gol. murji’ah iaitu satu golongan yang berpegang dengan fahaman Iman adalah membenarkan dengan hati dan ucapan dengan lisan. Mereka menolak amal sebagai sebahagian dari Iman. Imam Asy-Syafie menentang phm yg salah ni dgn dalil2 drpd Al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw di mana Imam Asy-Syafie menegaskan Iman itu terdiri dari ucapan, amal dan niat.



Ingaaat! Kita bleh kaburi pandangan manusia tp kita xkan dpt kaburi penilaian Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui sama ada kita ini benar-benar sorang yg beriman, tunduk dan patuh padaNya atau sorang yg skada ngaku Islam di mulut tp sbnrnya xberiman pon. Surah Ali Imran ayat 29
Katakanlah: Jika kamu sembunyikan atau kamu lahirkan apa-apa yang dalam dadamu, nescaya Allah mengetahuinya ……..


Cm2 gak klu kita skada ngaku di mulut aku beriman dan kita zahirkan pengakuan keimanan tu dgn anggota (kita solat, puasa dsb) tp hati tu kosong dr tunduk pd Allah, perlakuan solat dan puasanya lbh kpd satu adat yg tlh dilatih dr kecik. Ibadahnya lbh kpd satu amalan warisan....bkn atas dasar tunduk pd perintah Allah, maka ini juga tak tergolong dlm gol yg beriman. Utk lbh jelas kita amik satu cth: ‘Sorang yg lahir dr kluarga Islam yg waktu kecilnya ia mengaji Al-Quran, disuruh bersolat, berpuasa, jgn berjudi dan lain-lain hal lagi membabitkan Islam, tp xdiajar pdnya ilmu tauhid, xdiajar pdnya ilmu tentang Iman, lalu bila besar dia ni xphm hakikat sujud kpd Allah, dosa itu baginya jika buat berdosa, tanpa rasa takut kepada azab Allah jika melakukan dosa krn dia xphm atau tunduk kepada Allah. Lalu orang ini jika bersolat pun hanya kerana orang Islam itu bersolat, tak dapat tidak seminggu sekali. Di mana apa yang dilakukan itu sebenarnya lebih kepada adat yang diwarisinya dari keluarganya tanpa memahami keperluan dan kepentingan, apatah lagi untuk tunduk kepada Allah. Tetapi jika ditanya “apakah engkau beriman?” Jawapannya: Aku beriman! Sedangkan ia sendiri tidak memahami apakah hakikat Iman, apakah yang diperlukan oleh seorang yang beriman, hatinya sebenarnya tidak rasa tunduk, jauh sekali untuk tunduk di bawah syariat Allah kerana perintahnya, jika dilakukan pun tidak lain kerana warisan atau adat keluarganya bukan kerana Allah.’ Firman Allah : Surah Al-Baqarah ayat 8
Di antara manusia ada yang mengatakan: Kami beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, padahal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman.


Bab keimanan ini kna bg phm btul2 sebagaimana keimanan yg dibawa oleh Rasulullah agar keimanan itu keimanan yg benar yg insyaAllah dpt bawa kpd redha Allah, tp klu keimanan itu terseleweng, tidak berpedomankan jalan yg benar maka itulah jalan kebinasaan.

Beriman itu ialah mempercayai dan mengamalkan apa-apa yg dibawa oleh Rasulullah saw. Orang yg beriman itu adalah mereka yg meyakini, membenarkan apa yg dibawakan oleh Rasulullah saw serta mengamalkannya walau ianya bertentangan dgn pengamalan kebanyakan manusia. Iman bkn skada pengakuan di mulut atau kepercayaan dalam hati tp iman itu merangkumi kepercayaan keyakinan dalam hati, diakui dgn lisan serta dibuktikan dilahirkan kepercayaan itu dgn perbuatan anggota.

0 comments:

tetamu

About This Blog

Lorem Ipsum

aku suka ikan2 nih..bg mkn sat, klik ja dlm akuarium tu

monyet aku

dolphin aku

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP