Followers

Bab Keimanan - Part 3

Monday, June 1, 2009



Ujian keimanan – Sains vs Wahyu

Sape yg xbce part sblmnye, g bce dulu ek…kang kot korang xphm maksud aku.

Jom pk keadaan umat Islam skang apakah benar mereka itu golongan yg beriman? Kita amik satu skop utk dijadikan penilaian. Pertentangan antara sains dan perkhabaran wahyu…..yg mne kita percaya? 1st thing…wahyu tu adalah perkhabaran dr Al-Quran atau hadis Rasulullah yg shahih. Sains ni lak ilmu logika hasil dr pengkajian manusia, based on experiment ape sume la.



Dulu2 di awal kemunculan sains, Darwin ckp mnusia dr beruk hinggakan waktu aku di umo sek rendah dulu, disebarkan dlm ensiklopedia2 ditunjukkan asal cmne manusia jd dr evolusi beruk. Rata2 org terkesan dgn phm Darwin nih. Al-Quran ckp mnusia nih iaitu anak cucu Adam dijadikan dr titisan mani. Slps beberapa lama, ilmu sains makin berkembang, bru mnusia jmpa dr segi sains kbnrn ape yg Al-Quran sebut…mnusia jd dr titisan air mani. Skang phm Darwin nih sume org dh tau xbtul, yg Al-Quran ckp tu yg btul. Klu dulu, ramai gak yg konpius, xtau nk caye yg mne. 2nd part….bab penyakit berjangkit.



Bersabda Nabi saw: Riwayat Muslim

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Tidak ada jangkitan penyakit, tidak ada mayat yang menjadi hantu kubur, tidak ada bintang yang menyebabkan hujan dan tidak ada sial pada bulan Safar.



Sabdanya lagi: Riwayat Bukhari dan Muslim

Daripada Abu Hurairah bahawa Nabi SAW bersabda: Tidak ada jangkitan, tidak ada mayat yang menjadi hantu kubur dan tidak ada sial pada bulan Safar.



Dua hadits shahih menegaskan xde jangkitan bahawa penyakit itu tidak berjangkit, tetapi di zaman skang, rata2 diajarkan penyakit tu jangkit. Ini yg diajarkan dari sains barat. Ini yg jd kepercayaan dan keyakinan sebilangan besar umat Islam bermula dr peringkat kanak-kanak hingga ke peringkat dewasa, sama ada dari golongan profesional atau tidak. Kepercayaan ini sebati dgn darah daging mereka di mana mereka mempercayai teori sains barat ini tanpa menilai kebenarannya terlebih dahulu. Realitinya sekarang, mereka lebih meyakini apa yg disampaikan melalui teori sains daripada meyakini apa yang telah dijelaskan oleh Allah dan Rasul. Maka dimanakah kepercayaan seorang umat kepada Rasulnya? Sesungguhnya teori sains itu sekadar satu kajian manusia dgn ilmu yg serba kekurangan padanya di mana kajian ini terkadang benar terkadang salah akan tetapi Al-Quran dan Sunnah Rasul itu adalah satu pedoman yg pasti xkan salah. Bersabda Nabi saw: Shahih riwayat Al-Hakim, Malik dan Baihaqi.

Aku telah tinggalkan kepada kamu dua perkara yang tidak sekali kali akan menyesatkan kamu dengannya iaitu Kitab Allah dan Sunnahku.



Perkataan Nabi saw itu bukan senda gurau, bukan teori saintis dan bukan pendapat yg boleh didebatkan, tetapi wahyu Allah yg wajib ditaati. Apakah wajar mempercayai teori atau pendapat atau keputusan yang dicipta oleh manusia, sehingga membelakangkan ketetapan Allah dan Rasul? Apakah manusia yg xmampu membuat sehelai rambut yg setanding dgn ciptaan Allah itu, lebih hebat pengetahuannya dari Allah? Sememangnya Nabi saw bukan seorang doktor, beliau tidak mempelajari ilmu perubatan moden sebagaimana dunia kita skang akan tetapi ilmu yg disampaikannya adalah ilmu yg langsung drpd Allah, maka apakah kita mengatakan Allah tersilap dalam menyampaikan wahyuNya? Kita pohon perlindungan Allah dr sikap yg demikian. Tidaklah Rasulullah saw itu berdusta kepada kita apabila ia mengatakan tidak ada jangkitan, walaupun ia bukan seorang saintis atau doktor tetapi ia seorang Rasul yang diberi wahyu oleh Allah. Firman Allah: Surah An-Najm ayat 3-4

Dan tiadalah yang diucapkan itu menurut kemahuan nafsunya. Ucapan itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan.



Ingatlah! Manusia itu sememangnya makhluk yang bijak akan tetapi kebijaksanaan manusia itu tidak akan dapat menandingi kebijaksanaan Allah. Ilmu manusia itu tidak akan dapat mengatasi ilmu Allah. Tidak ada seorang manusia yang berilmu, walau setinggi mana pun ilmunya yang dapat mengubah ketentuan Allah. Allah itu Maha Mengetahui, Maha Bijaksana dan Maha Agung, tidak dapat ditandingi oleh manusia yang menggelarkan diri mereka sebagai “mahasiswa/cendekiawan/professor/saintis”, malah menyamainya pun tidak. Janganlah kerana ilmu yang kita miliki kita menjadi angkuh sehingga sanggup menentang Allah. Jadilah manusia yang patuh dan tunduk kepada yang Maha Pencipta, sesungguhnya itulah jalan yang benar.



Bersabda Rasulullah saw: Shahih riwayat Muslim

Daripada Abu Hurairah ketika Rasulullah s.a.w. bersabda : “Tidak ada jangkitan, tidak ada sial bulan Safar dan tidak ada mayat yang menjadi hantu kubur”, maka bertanya seorang Arab dusun: Ya Rasulullah, bagaimana seandainya sekelompok unta yang sihat di padang pasir kemudian didatangi oleh seekor unta yang berkudis kemudian unta yang sihat itu semuanya berkudis ? Berkata Rasulullah: Siapakah penular yang pertama-tama?



Dlm satu umah, ade sorang sakit mata, pas2 xlama kemudian, pakat2 sume sakit mata. Akal manusia mengatakan ni tanda penyakit tu jangkit tp apa Nabi kata?...Siapa yg menjangkiti org yg pertama? Sesungguhnya penyakit itu tidak berjangkit, penyakit itu tidak boleh berpindah dari seseorang ke seseorang melainkan penyakit itu adalah daripada Allah. Renungkan firman Allah dalam surah Al-An’aam ayat 17

Dan kiranya Allah menimpakan kemudharatan padamu maka tiada yang (berkuasa) menghilangkannya melainkan Dia



Pk la tgk, klu btul penyakit tu berjangkit…spatutnya sume doktor2 dan nurse2 yg kna penyakit dulu sbb mereka dok dlm spital, bercampur bersentuh dgn org yg sakit kulit, batuk kering, influenza apa sume bala lg tp doktor2 dan nurse2 sht pon. Xde la doktor2 dan nurse2 ni telan mcm2 jnis ubat sblm nk msuk spital tuk nk protect dr penyakit jangkit.



Islam adalah agama yang menggalakkan umatnya berusaha dan berikhtiar di dalam hidupnya, tidak semata-mata berharap dan menyerah diri kepada Allah. mmg penyakit itu tidak berjangkit tp Islam suruh umatnya berikhtiar di dalam menghadapi penyakit, ikhtiar dlm mencegah penyakit. Satu yg aku nmpk apsal doktor2 dan nurse xkna penyakit sdg mereka slalu in contact ngan pesakit….iaitulah langkah precaution yg diambil, diaorang jaga kebersihan, always basuh tgn ngan sabun, pkai mask klu merawat org yg btuk kering ke apa ke, rebus alatan2 perubatan sblm guna, nk bg xde kuman….ini langkah2 dia. Bersabda Rasulullah saw: Shahih riwayat Muslim

Kalau kamu mendengar penyakit Taun menyerang sesuatu daerah, jangan kamu memasuki daerah itu dan kalau kamu berada di daerah yang terserang penyakit taun itu, janganlah kamu keluar dari daerah itu.



Hadits ini bukan menerangkan bahawa penyakit itu berjangkit akan tetapi satu ikhtiar dalam menghadapi penyakit tersebut. Begitulah jalan yang dianjurkan oleh Islam yang diwahyukan oleh Allah Yang Bijaksana lagi Maha Mengetahui.



Aku bkn student medik dan aku zero knowledge bab2 medik nih. Tp klu bercanggah ilmu manusia ngan perkhabaran langit, aku percaya perkhabaran langit. Bab yg aku cite nih, mgkn ade yg bangkang tp satu je yg aku nk TEGASKAN, bab ni termsuk bab keimanan. Rukun Iman ade 6, termasuk dlm rukun iman bab percaya pd Allah, pd kitab, pd rasul. Org beriman must have faith pd setiap rukun iman, klu ade la satu rukun yg kita xcaye atau kita ragu2, maka ko blum jd org beriman.

Aku skadar sampaikan…apa yg btul ngan syariat Islam, we accept. Apa yg xbtul ngan syariat Islam, of course la kna reject. Ni bab iman ek…sgt2 penting, klu kita sume nk slamat bla mati nnt.

6 comments:

Cahaya Yang Riang Gembira June 1, 2009 at 8:20 AM  

Assalamualaikum dik.. Ooppss.. Sis.. Ooppsss.. Bang.. Ohohoho.. Chipsey.. Heehee.. Dah baca dah.. Hurrmmm.. Tiba-tiba tak reti lak nak komen.. Heehee.. =)

lalink7 June 2, 2009 at 1:09 AM  

betul tue dik..
Akak setuju sesangat...
Islam agama yang sangat Mulia..

Islam jgk menuntut supaya kita berusaha dan terus berusaha tak kira la samada utk sembuhkan orang bantu orang, blajar ilmu duniawi supaya akhirnya kita dapat bantu orang-orang yang dalam kesusahan..

Jadi, usaha dan belaja itu penting untuk kesejahteraan dunia dan akhirat

nurul June 2, 2009 at 2:29 AM  

yup.. macam ari tu tgok al-Kuliyyah kat Tv3.. dia kata.. sebenarnya larangan yang ditetapkan Allah itu untuk lihat kepatuhan manusia menurut perintah Allah tanpa banyak soal..

Bila dikaji, memang terbukti kebenaran larangan.. Tapi, sebagai umat Islam, kita sepatutnya percaya tanpa keraguan setiap yang dilarang itu perlu ditinggalkan dan yang disuruh perlu dipatuhi..

Wallahualam.. (",)y

C June 3, 2009 at 3:22 AM  

Salam'alaik..

saya sendiri xdpt nak komen mcm mane ni. iya lah.. ilmu didada ini masih kurg utk merungkai persoalan itu.

Insya'Allah.. kalau saya ad jawapannye.. saya akan jawap..

cume ingin bertanya,

kalo penyakit xberjangkit?
mengapa kita ambik langkah precautions?

n yea, jz curious about this..

according to the hadith..

Kalau kamu mendengar penyakit Taun menyerang sesuatu daerah, jangan kamu memasuki daerah itu dan kalau kamu berada di daerah yang terserang penyakit taun itu, janganlah kamu keluar dari daerah itu.

klo begitu, mengapa Rasulullah melarang kia untuk pegi ke daerah yg dijangkiti itu?

jikalau penyakit tidak berjangkit.. mengapa kita perlu menjauhi daerah itu?
sebetolnya, tidak perlu ad larangan utk masok dan keluar dri daerah taun itu?

itu yg saya hairankan.

btol.. segala jenis ujian dan penyakit.. dikurniakan oleh Allah utk menguji hambanya..

saya akui hakikat itu..


tpi mengapa ade percanggahan pula dalam hadith?

Bersabda Nabi saw: Riwayat Muslim

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Tidak ada jangkitan penyakit, tidak ada mayat yang menjadi hantu kubur, tidak ada bintang yang menyebabkan hujan dan tidak ada sial pada bulan Safar

Bersabda Rasulullah saw: Shahih riwayat Muslim
Kalau kamu mendengar penyakit Taun menyerang sesuatu daerah, jangan kamu memasuki daerah itu dan kalau kamu berada di daerah yang terserang penyakit taun itu, janganlah kamu keluar dari daerah itu.


erm.. saya cuma bertanya.. harap diperjelaskan..

ilmu didada masih belum cukup. mohon tunjuk ajar dri yg lebih mengetahui..

Islam itu agama yang mulia..
lebih indah lagi jika difahami sedalam-dalamnye..
bkn stakat taqlid semata2..

mohon maaf andai tersilap kata..

crazerx.

Unknown June 3, 2009 at 5:11 AM  

Assalamualaikum,

Imam Ghazali pernah mempersoalkan kenapa bila seorang doktor Kristian memberitahu bahawa jangan makan itu, jangan makan ini kerana boleh mengundang penyakit, maka ramai muslim yang percaya dan ikut. Tapi, bila ulama beritahu jangan buat itu, jangan buat ini kerana boleh mengundang dosa, tak ramai yang percaya dan tak ramai yang ikut.

Lebih kurang begitulah.

-KingSyahmi- June 4, 2009 at 5:28 AM  

huhuu


entry yg menarik!

tetamu

About This Blog

Lorem Ipsum

aku suka ikan2 nih..bg mkn sat, klik ja dlm akuarium tu

monyet aku

dolphin aku

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP