Followers

Penyelewengan agama oleh ulama - Part 2

Tuesday, July 7, 2009




Penyelewengan agama yg berlaku pd umat terdahulu bukanlah dilakukan oleh mereka yg jahil atau orang biasa akan tetapi penyelewengan itu dilakukan oleh bijak pandai, golongan yg mengerti dan memahami isi kandungan kitab suci mereka. Bila dirasakan hukum yg terdapat dlm kitab mereka tidak sesuai dilaksanakan maka mereka meninggalkan hukum tersebut lalu mengadakan hukum baru dgn mengatakan "Ini yang terdapat dalam Taurat"/"Ini yang terdapat dalam Injil". Mereka selindungkan kebenaran walau ianya suatu yang bercanggah dengan kitab mereka. Mereka beranggapan apa yg mereka lakukan itu adalah juga perkara kebaikan dan itulah yang lebih bersesuaian dengan keadaan mereka. Inilah antara penyelewengan yg telah dilakukan oleh pendeta / rahib yahudi dan nasrani. Hukum Allah itu mudah2 je diubahsuai ikut selera dan pandangan mereka….apakah manusia itu beranggapan akal dan ilmunya itu setaraf dgn ilmu dan kebijaksanaan Allah hingga layak bg mereka mengubah ketetapan Allah?!!!



Golongan ulama ini bukanlah golongan yg jahil atau keliru ttg agama tetapi mereka adalah golongan yg mengerti dan memahami kitab yg telah diturunkan Allah kpd mereka. Masyarakat mempercayai dan meyakini mereka sebagai orang yg arif dalam hal-hal keagamaan akan tetapi mereka telah selewengkan ajaran agama itu. Ini merupakan satu pengajaran bagi umat Islam bahawa sesungguhnya ulama itu juga manusia yang mempunyai nafsu (inginkan kekayaan, pangkat, nama dan sanjungan), sekadar mengetahui kebenaran tidak bermakna mereka akan berpegang pada kebenaran tersebut. Inilah golongan yang Allah sebutkan dalam ayat 174-176 surah Al-Baqarah:

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah diturunkan Allah dari Al-Kitab dan mereka menjualnya dengan harga yang sedikit (murah), mereka itu sebenarnya tidak makan (menelan) ke dalam perutnya melainkan api dan Allah tidak akan berbicara dengan mereka pada hari kiamat dan tidak akan mensucikan mereka dan bagi mereka siksa yang amat pedih. Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan petunjuk dan siksa dengan ampunan. Maka alangkah sabarnya mereka (alangkah beraninya mereka) terhadap api neraka. Yang demikian itu adalah kerana Allah telah menurunkan Al-Kitab dengan membawa kebenaran dan sesungguhnya orang-orang yang berselisih tentang (kebenaran) Al-Kitab itu benar-benar dalam penyimpangan yang jauh.


Mereka menyembunyikan kebenaran yang diturunkan Allah lalu mereka menjual agama mereka dengan kesenangan dunia yang sementara. Mereka bertopengkan kononnya mereka membawa ajaran Musa dan Isa lalu mereka mengaut keuntungan bagi diri mereka sendiri. Firman Allah dalam surah At-Taubah ayat 34

Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya kebanyakan daripada orang-orang alim yahudi dan rahib-rahib nasrani benar-benar memakan harta orang dengan jalan yang batil dan mereka menghalang (manusia) dari jalan Allah ….


Ini sikap sebilangan besar alim ulama yahudi dan rahib nashara iaitulah mereka memakan harta manusia dengan jalan yang batil (haram). Inilah manusia yg bertopengkan syaitan. Penjahat seperti penyamun dan perompak sememangnya terang perlakuan jahat mereka namun bagi ulama ini, di mana masyarakat memandang tinggi pada mereka dan menyanjung mereka, hakikatnya mereka juga tidak ubah seperti penyamun, bezanya mereka bijak menyembunyikan kemungkaran mereka. Mereka memakan harta manusia dengan 'lesen' ulama dengan mendakwa ianya ajaran Taurat dan Injil.


Demikian jugalah perkara yg berlaku kepada umat Islam kini. Golongan yang dipanggil ustaz ustazah, para pendakwah, para ulama, para sarjana dengan segala macam pangkat dan kebesaran….ini bukan tanda mereka adalah golongan yang benar, ini bkn lesen yg menunjukkan mereka benar2 pendokong kbnrn….ulama atau ustaz juga adalah manusia biasa yang mempunyai nafsu, menghadapi kemelut hidup dunia, saban hari dihasut syaitan digoda dgn naluri dan kehendak hidup dunia sebagaimana manusia lainnya……ada yang tewas dengan godaan nafsu dan kehidupan dunia, diputarbelitkan kebenaran agama semata-mata nak jaga periuk nasi, menggunakan alasan agama untuk kepentingan peribadi dan byk lagi la….tapi, ada gak yang mampu bertahan dengan kebenaran hingga ke hujung nyawa.


Ini sume bukti2 yg menunjukkan para alim ulama tu bkn malaikat yg ma’shum dr salah silap. Byk org beranggapan para ulama atau ustaz2 ni seolah2 ma’shum dr salah dan silap, cukup skadar menilai dr perwatakan ustaz yg baik, tutur kata yg lembut, wibawanya, kepandaian hujahnya…..lantas kita mempercayai menerima malah ada yg sehingga taksub fanatik pd setiap kata2nya. Ape je yg diucapkan atau dilakukan oleh ustaz ustazah tu, sumenye kita borong sbg kebenaran, alasannye….‘hish….xkan ustaz tu nak tipu kot’ ‘ustaz tu mengaji smpi timur tengah, xkan la dia boleh silap’….ni antara ayat2 lazim yg kita dgr.


Berikut beberapa peringatan Rasulullah saw:

Akan keluar pada akhir zaman satu kaum, umurnya masih muda, rosak pemikirannya, mereka berkata dari sebaik baik perkataan makhluk, membaca Al-Quran tidak melebihi kerongkong mereka. Mereka terkeluar dari agama seperti terkeluarnya anak panah dari busurnya.

Riwayat Bukhari dan Muslim.


Mereka membaguskan perkataan tetapi buruk perbuatannya. Mereka mengajak kepada kitab Allah dan tiadalah pada mereka daripadanya (kitab Allah) sesuatu apa pun.

Riwayat Ahmad


Akan keluar satu kaum dari umatku yang membaca al-Quran, mereka menyangka bahawasanya di beri pahala untuk mereka padahal (kemurkaan Allah) atas mereka. Solat mereka pula tidak melepasi tenggorokan mereka.

Riwayat Muslim.


“…..seorang antara kamu akan diremehkan solatnya jika dibandingkan dengan solat mereka, dan puasanya jika dibandingkan dengan puasa mereka.”

Riwayat Bukhari, Muslim dan Ahmad


“….Jika kamu menemui mereka maka bunuhlah mereka. Mereka seburuk-buruk makhluk dan ciptaan.”

Riwayat Ahmad dan Nasaie


Ini rangkap2 peringatan Nabi saw ttg keadaan segolongan umat Islam, golongan ni mmg ade dah skang ni. Golongan ni luarannya nmpk bagus, warak…Nabi saw cakap klu nak compare solat dan puasa mereka dgn para sahabat Rasulullah, nampak lekeh solat dan puasa para sahabat. Golongan ni bersungguh2 bersolat berpuasa yang wajib yang sunatnya. Rajin baca Al-Quran tapi skadar baca tanpa diamalkan isi kandungannya. Mereka mengajak kepada Islam tapi pengamalannya menyalahi Islam. Rupa luaran mmg nmpk sgt2 bgus tp Nabi saw cakap ‘Mereka seburuk-buruk makhluk dan ciptaan’. Golongan ni adalah mereka yg begitu bersemangat dlm agama namun jahil ttg kefahaman Islam. Mereka mengambil Islam menurut acuan mereka sendiri tanpa mengikut contoh perlaksanaan Rasulullah saw.


Sedarlah! Klu kita menilai kebenaran itu hanya dr segi perwatakan dan sikap tukang citer, manusia itu boleh berlakon dan sememangnya pandai berlakon. Klu kita nilaikan kebenaran dgn melihat pd tingkat usia, kita tolak mentah2 apa yg disampaikan oleh mereka yg lbh muda dr kita tanpa kita meneliti kbnrn kata2nya….byk anak2 muda skang yg lbh celik akal dr yg tua. Klu kita nilaikan kbnrn dgn melihat pd nama, pangkat, sijil seseorang itu, korang senirik boley nilai betapa byk di kalangan golongan2 ni yg pandai menipu dan memutarbelit kbnrn. Nilaikanlah kbnrn itu dgn apa yg bertepatan dgn syara’, apa yg tlh dicontohkan dan dilakukan Rasulullah saw.



9 comments:

Durratul July 7, 2009 at 5:52 AM  

salam..gud info abg, dura sk bc post2 kat blog abg nie...bnyk yg dura dpt bljr kat sini..diri msh cetek ilmu pgetahuan agama yg sbnrnya..bnyk lg yg x tau..

abg, abes cana nak mrujuk pd pendakwah or ustaz@ustazah kalau ada kemusykilan??coz blm tntu apa yg diorg bg tau tue betul?

chipsey July 7, 2009 at 7:24 PM  

hehe...klu yg ust ustazah tu ckp dia bg dalil (bukti) drpd ayat quran atau hadis nabi yg shahih, leh ar kita pkai, klu setakat ckp kosong ja, men goreng buta ja..cheq kna on hold dulu la smpi kita tau kbnrn dan keshahihan citer tu. Satu lg...la ni ada geng yg ske putarbelit maksud ayat quran atau hadis Nabi, ayat tu xrefer pd maksud tu tp depa kata ayat tu maksud dia cm2. ni satu lg masalah brat...ni yg kata geng2 penipu putarbelit ni.

solution dia...dlm bab agama ni, xleh mudah2 ikut org. 1st thing, kna tau dalil dulu atas setiap yg kita pegang. make sure yg kita buat ada pengamalan dr Nabi saw, sbb ni je jaminan kita xgelong...chill cousin

Durratul July 8, 2009 at 4:57 AM  

owhhh thanks abg..nt ada lg kemusykilan sy tny g heheh

mcm bdk baru bljr ja rs klu bab agama nie hurmmmm sgt risau laaa..

inas July 10, 2009 at 8:40 AM  

mmmmmmmm
klu kelas yg dah di established by majlis agama cam ne, bleh terima x. kot2 la was-was dgn silibus ke... hehhe

Ibn Ali July 12, 2009 at 3:31 AM  

Echip, sebab itu saya tertanya-tanya juga, adakah ulama' di Malaysia pada hari ini, tidak boleh mnejadi seperti rabbai serabai yahudi suatu masa dahulu?

chipsey July 12, 2009 at 6:03 AM  

tuk inas ngan ibn ali....dari pengalaman aku, walaupon klas yg dah di establish pejabat agama, tu bkn jaminan dorunk btul sume sbb byk dah yg aku tgk ngajar gelong, ade dikalangan ust2 yg malu tuk nak ngaku xtau lalu berfatwa ikut sedap akal....dan klu ulama yahudi dan nashara yg dorunk senirik sezaman dgn Nabi saw, leh tolak ajaran Nabi, putarbelit ajaran Nabi....apatah lagi ulama zaman skang, but of course la, masih ade gak ulama yg tulus ikhlas, cuma kna pandai2 teliti la ulama...masyarakat pandang mereka sbg ulama tp yg

chipsey July 12, 2009 at 6:03 AM  
This comment has been removed by the author.
aL-LuKLuK aL-BaiDoa August 14, 2009 at 11:35 AM  

salam...gud job...

Islah Perlis August 16, 2009 at 7:34 AM  

Jazakallahukhoiranjazira..

tetamu

About This Blog

Lorem Ipsum

aku suka ikan2 nih..bg mkn sat, klik ja dlm akuarium tu

monyet aku

dolphin aku

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP